معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور جزئیات تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به خط‌آهن چابهار-زاهدان را تشریح کرد.

تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو اعتبار به خط‌‌آهن چابهار-زاهدان

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور جزئیات تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به خط‌آهن چابهار-زاهدان را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری واردات و صادرات، عباس خطیبی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره جزئیات تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی به پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان گفت: تامین منابع مالی این پروژه در سالهای اخیر با فراز و نشیب‌های متعددی مواجه بود. اما در ۴سال گذشته علیرغم سختی‌هایی که در خصوص تامین منابع اجرای این پروژه داشتیم به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافتیم. اما با توجه به اینکه منابع بودجه برای اجرای این ابرپروژه کافی نبود، پیشنهاداتی به دولت برای تامین منابع لازم از محل صندوق توسعه ملی ارائه دادیم. چون ابرپروژه‌هایی که در کشور تعریف می‌شود نیاز به منابع پایدار دارند و برای به سرانجام رساندن این پروژه‌ها نیاز به منابع کلان داریم؛ بنابراین ظرفیت قانون بودجه امکان پاسخگویی به اجرای این پروژه ها را ندارد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: وزیر راه و شهرسازی شخصا پیگیری اجرایی شدن این پیشنهاد را برعهده گرفت که طی جلسات و رایزنی‌ها با دستگاههای مختلف نهایتا این پیشنهاد به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شد. پس از کارشناسی‌هایی که از سوی دفتر معظم رهبری برای این پیشنهاد و نیز استعلام از نهادهای گوناگون انجام شد رهبر معظم انقلاب با این پیشنهاد موافقت کردند.

خطیبی ادامه داد: پس از موافقت رهبر معظم، این پیشنهاد در هیئت دولت نیز به تصویب رسید و اخیرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.

وی اعتبار تخصیص یافته را ۳۰۰ میلیون یورو عنوان و اظهار کرد: نظر ما این است که با این مبلغ می‌توانیم خط‌آهن چابهار-زاهدان را در پایان بهار ۱۴۰۰ به بهره‌برداری اولیه برسانیم. هرچند که برای تکمیل کل پروژه مقدار بیشتری منابع لازم است اما با همین بودجه ما عملا شاهد بهره‌برداری اولیه خط‌آهن چابهار-زاهدان خواهیم بود.

معاون شرکت ساخت و توسعه، پیشرفت فیزیکی فعلی پروژه خط‌آهن چابهار-زاهدان را ۴۰ درصد اعلام کرد و افزود: پس از یک دوره تنفس، بازپرداخت اقساط این تسهیلات آغاز می‌شود ضمن اینکه این پروژه براساس بررسی‌های کارشناسی درآمد خوبی دارد و می‌تواند پاسخگوی رقم اقساط این تسهیلات باشد؛ چراکه کریدور چابهار به سرخس و از آنجا به آسیای میانه یکی از مهمترین کریدورهای شمال-جنوب در منطقه جنوب و غرب آسیا به حساب می‌آید و با توجه به اینکه بندر چابهار از تحریم‌ها مستثنی است بسیاری از صاحبان کالا مایل هستند کالای خود را از بندر چابهار و با استفاده از ریل به آسیای میانه و بالعکس به چین و هند منتقل کنند.